יום חמישי, 14 במאי 2009

It's a thin line 'tween heaven and here

:McNulty

? This good for you


:Bubbles

.Thin line between heaven and here


בסאגת אישור התקציב ועסקת החבילה ביום שלישי התבלט ה"ויכוח הקולני" בין הרמטכ"ל גבי אשכנזי לראש הממשלה בנימין נתניהו. פורסם/הודלף שאשכנזי קרא לעבר ראש הממשלה, "אנשי הקבע אינם עובדי קבלן". האם ניתן להבין מכך שלגבי אשכנזי אין השגות לגבי התנאים שבהם עובדי הקבלן עובדים בישראל ? אם כך, נראה שאשכנזי מבין את מה שבבלס מרגיש, גם כשהוא נמצא מהצד השני של אותו קו דק. יש מי שיאמר שתפקידו כרמטכ"ל דורש ממנו לשים את ביטחון מדינת ישראל בראש סדר העדיפויות שלו ומכאן שתנאי ההעסקה בסקטור האזרחי אינם מענייניו. טענה זאת הייתה מתקבלת על הדעת אם צה"ל היה צבא התנדבותי. כל עוד קיים גיוס חובה המוטיבציה של המשרתים בצה"ל נובעת מזיקתם של חיילי הסדיר והמילואים למדינה לא מזיקתם של אנשי הקבע לפנסיה לרכב ולאופק הרחוק. האם למוטיבציה זו אין משקל בביטחון מדינת ישראל ?


תקציב 2009 -תשאירו על מה להילחם


הפרק הרביעי של הסמויה מתחיל בסצנה מטאפורית משהו. דומה שליוצרי הסדרה היה חשוב להעביר מסר על חוסר התקשורת והתפקוד של היחידה, אפילו על חשבון ויתור על העידון שבו בדרך כלל מועברים מסרים כאלה. בהמשך הפרק נראה איך אייבון מנהל ישיבת מטה שנגמרת בהאלי הופ להטבעה של אייבון ממסירה של בל ונראה ששתי הסצנות מנסות ליצור הקבלה בין שתי היחידות הנלחמות זו בזו. הארק מנסה להכניס שולחן חדש למחלקה. קארבר מקנולטי סידנור ודניאלס מנסים לעזור לו. רק שהם מנסים לעזור לו להוציא את השולחן. על הכל מביט פרימון מהצד. האם חילוקי הדעות והדיונים הליליים שהתנהלו בין ביבי לברק על עומק הקיצוץ ואחוז ההרחבה של התקציב באמת שיקפו מחלוקת אמיתית או שצפינו בתעלול יחצנ"י שנועד להקל על העברת התקציב הקרוב ? תקציב שככל הנראה יהווה אבן דרך בתולדות המהפכה הנאו קונסרבטיבית העולמית. ברור שכל עוד דעת הקהל מופנת למה קרא אשכנזי לעבר נתניהו ובאיזה שעות הלכו ביבי וברק לישון יהיה הרבה יותר קל להעביר כל החלטה, לכאן ולכאן.


כמו כל סדרה על שוטרים ועבריינים, מתעסקת הסמויה בשאלות של נורמאטיביות. בניגוד לטקסי ההיטהרות הקונסרוטיווים, חוק וסדר וזירת הפשע, ההתעסקות בסמויה יותר מורכבת. עומק הדמויות מאפשר לסמויה להציג סקאלה רחבה ומגוונת של אנשים נורמאטיווים נון קונפורמיסטיים ושל עבריינים קונפורמיסטיים. לכך מתווספת התעסקות הגלויה של הסמויה בהומוסקסואליות ומיניות. דומה שלא הייתה יצירה טלויזיונית או קולנועית שהתעסקה בנושאים אלו בצורה כ"כ פשוטה ומדוייקת כמו הסמויה. שני נושאים אלה נוכחים לכל אורך הפרק הרביעי. במקום להתחיל בעומר. הומוסקסואל מוצהר ששודד מהעבריינים הכי מפחידים בבולטימור אני אתחיל בשופט פלאן. הוא זה שבגללו הוקם צוות החקירה לענייניו של איבון ברקסדייל. בשיחה עם בארל, אחרי שהוא מתרברב שיוכל לעזור למשטרה להשיג מימון לציוד מעבדה חדש, הוא לא מוכן לקבל את התוצאות הדלות של מעצר כמה סוחרים זוטרים בארגונו של ברקסדייל ודורש שהחקירה תימשך. הוא גם ממהר להתקשר למקנולטי ולהתפאר באוזניו על איך הוא השפיל את בארל. הוא גם זיין וגם רץ לספר לחברה. He's the man. מולו עומד איבון ברקסדייל. סוחר הסמים השחור. "בישיבה היומית" עם מפקדי הארגון שלו הוא מבקש ששלושת השודדים שדדו ממנו סמים יוצגו כמו צבאים ניצודים על מכסה מנוע של מכונית. שאלתי את גוגל עד כמה פופולארי ציד בקרב האוכלוסיה השחורה בארה"ב וגיליתי שבדרום קרוליינה הציד פופולארי פי שניים באוכלוסיה הלבנה מאשר השחורה ושברמה הלאומית 73% מהציידים השחורים חיים במדינות הדרום. למה עבריין שחור שגדל בשכונת עוני במערב בולטימור שואב את הגבריות שלו ממנהגים וואספים ?



בתוך משטרת בולטימור, שתפקידה לשמור על הסדר הנורמאטיבי בעיר, ישנה קבוצה קטנה של נון קונפורמיסטיים. שתי מילות קוד עוזרות להם לזהות אחד את השני. Good Police או לפעמים Police work. כשמקנולטי שואל את באנק הודות פרימון, שתי מילים אלו מספיקות לתשובה מלאה. פרימון ישב ביחידת המשכון שלוש עשרה שנים וארבעה חודשים בגלל שהוא Good Police. כמו מארווין בראונינג, שמוכן לשבת חמש שנים בכלא ולא לדבר על איבון, פרימון מתגאה במחיר ששילם בגלל ההתעקשות שלו להיות שוטר טוב. העצה שלו למקנולטי באה לעזור לו להמנע מלהגיע ליחידה בה הוא לא רוצה ליפול ולא באיך לפייס את רולס. מי שכן מנסה לפייס את רולס ומבקש ממנו לסלוח למקנולטי הוא לנדסמן. סמל במחלקת רצח שאי אפשר לתפוס אותו בלי מגזין פורנו. הוא מנסה לפייס את רולס כשהו מתלוצץ על כך שהוא פינטז על מישהי שהכיר בתיכון ועל כך שהחוויה נהרסה לו כשנזכר במקנולטי. האם הוא כבר יודע את מה שמתגלה לצופים רק בעונה השלישית ? רולס בארל ודניאלס השאפתן הגיעו לעמדות קצונה כי הם מאצ'ואים בדיוק כמו איבון ברקסדייל. כשדניאלס אומר לבארל שהוא יעשה עם היחידה כל דבר שבראל יחליט אנחנו רואים שלעמדת הכח יש גם מחיר. דניאלס שם את הגבריות שלו בצד וזה הרגע בו הצופה מתקשה להחליט אם דניאלס הוא פונקציונר או Good Police.


פה אני רוצה לחזור לציטוט המלא של דברי הרמטכ"ל גבי אשכנזי, עליהם כבר טרח להתנצל ולא מהסיבה הנכונה. "משרתי הקבע הם לא עובדי קבלן. הם לא עובדים בצבא. הם משרתים את המדינה. זה לא נכון, זה לא בסדר לפגוע בזכויות הפנסיה שלהם". האם כל אנשי הקבע של צה"ל הם Good Police ? מעניין לראות, שכשמשטרת ישראל מנפחת את דרישות האבטחה למשחקי הפיינל פור ביד אליהו, רק כדי לסדר ל210 שוטרים שעות נוספות, התקשורת לא בולעת את "צרכי הביטחון" ושואלת שאלות לגבי הצרכים האמיתיים של הארוע. כשהאמון במשטרה בציבור הוא כל כך נמוך קל לתקשורת לעשות זאת. תנאיהם של אנשי הקבע עדיין מוגנים מדיון ציבורי חופשי בשל עגל הזהב הבטחוני שמנהל את חיינו בישראל. מי שעוזר לשמר את קדושת חוסר השיח הבטחוני היא דווקא משטרת ישראל ששמה לה למטרה ראשונה את הארגונים "פרופיל חדש" ו"מטרה 21". הראשון בהם לא רק נלחם בעד השלום אלא נגד תרבות המאצ'ו. התרבות שממנת את צה"ל. הצבא המוסרי בעולם.


אחרי שתי פסקאות המגדר והמצ'ואיזם נראה לי שניתן פשוט להזכיר את ביבי, שטייניץ ופקידי האוצר ולחכות לראות למי יש הכי גדול.


וכמובן איך אפשר בלי סצנת הפעק ?




4 תגובות:

  1. חזק ומעולה כרגיל. תענוג.

    השבמחק
  2. יפה ונכון. אשכנזי מעלה לנו את הנקודה שהעלית בפוסטים קודמים, שהחלוקה בסדרה היא לא לשוטרים טובים ופושעים רעים, אלא למעמדות - של שוטרים ופושעים בכירים ומולם שוטרים ופושעים זוטרים.

    השבמחק
  3. תודה נועם.
    אני לא חושב שאשכנזי הוא רע. או רע יותר מקודמיו מופז או חלוץ. אני חושב שהוא משחק עם האמונה או אפילו מאמין בכך שהבטחון מתחיל ונגמר במה שקורה בצה"ל. גם בפוסט הזה וגם בפוסט הראשון שכחתי את הציטוט מקנולטי האהוב עלי: "don't we have enough room in our heart for two wars ?" בו הוא שואל למה אי אפשר להלחם גם בטרור וגם בסמים. או במקרה שלנו, למה אי אשפר לאזן בין ה"צרכים" של צה"ל לצרכים של החברה ?

    השבמחק